
 

 

 

 

   Granskningsnämnden för Sveries Radio TV 

 

Bemötande av Sveriges Radios yttrande daterat den 27 augusti 2019 

Undertecknad är ordförande för Strålskyddsstftelsen som jag grundade år 2012 efter att i tio år varit 

verksam som frilansjournalist. Jag är även författare till två böcker som behandlar frågan om 

hälsorisker med strålning från trådlös teknik: Spelet om 3G (2005) samt Mobiltelefonins hälsorisker 

(2010). 

Jag har således lång erfarenhet av journalistisk granskning av frågan och i synnerhet den 

vetenskapliga litteraturen på området. Jag har under mina verksamma år i ämnet haft kontakt med 

många ledande forskare på området från hela världen. 

Strålskyddsstiftelsen är en insamlingsstiftelse som arbetar med att informera om risker med strålning 

från främst trådlös teknik med utgångspunkt från vetenskaplig forskning, forskares bedömningar och 

Europarådets rekommendationer från 2011 (resolution 1815). Cilla Benkö påstår osakligt att vi skulle 

vara en ”lobbyorganisation”. Vi är inte mera en lobbyorganisation än Sveriges Radio. Vi arbetar med 

information om ny forskning, forskares bedömningar, vi publicerar informationsmaterial och ger råd 

om hur människor kan minska risker med strålning. Vi verkar också för att människor i allmänhet och 

barn i synnerhet ska skyddas bättre men i huvudsak är vårt arbete inriktat på informationsförmedling 

och publicering av nyhetsartiklar i ämnet risker med strålning. Vi granskar även myndigheternas och 

regeringens hantering av frågan. Cilla Benkös stämpling av Strålskyddsstiftlesen som en ”intresse-och 

lobbyorganisation” är baserat på ryktesspridning. Vi saknar i stort sett helt resurser att bedriva 

sedvanlig lobbying. Cilla Benkö anger inte heller vilket intresse vi representerar: Vi arbetar för att 

människor ska skyddas mot skadlig strålning och få objektiv information om visade risker och utgår i 

vårt arbete från rekommendationer från Europarådet och 247 vetenskapsmäns bedömning att 

allmänheten bör informeras om hälsoriskerna som det finns växande belägg för 

(www.emfscientist.org).  

Gällande Cilla Benkös bild av hur programmet genomfördes vill jag hänvisa till min kritik i vår artikel 

på Strålskyddsstiftlesens webbsida som ingick i min anmälan av programmet (bilaga 1). Det verkar 

som om Cilla Benkö inte har läst eller tagit till sig vår redovisning av de uppenbart felaktiga och 

vinklade påståenden som gjordes av både Simon Magnusson och Ulrika Björkstén. Inte heller att 

programmet bröt mot sina egna sändningsregler genom att inte låta mig bemöta kritik (dessutom 

felaktig) av Strålskyddsstiftelsens artikel om en studie som visade samband mellan mobilanvänding 

och sköldkörtelcancer. Reportern Simon Magnusson utelämnade dessutom väsentliga fakta i form av 

att artikeln byggde på bedömningar av två ledande forskare på området.  



Vår artikel i bilaga 1 visar att Cilla Benkös påståenden om programmet på sidan 2-3 hennes yttrande 

är felaktiga.  

Vidare påstår Cilla Benkö felaktigt på sidan 3 att ”vetenskapliga experter är i huvudsak eniga om att 
det inte finns hälsorisker med elektromagnetisk strålning”. Det är ett uppenbart gravt felaktigt 
påstående. I själva verket är klyftan avgrundsdjup mellan två grupper av forskare där en tydlig 
majoritet av forskare verksamma på området är eniga om följande ställningstagande i en gemensam 
skrivelse med rubriken ”Scientist call for protection from Non-ionizing Electromagnetic Field 
Exposure”: 

“Numerous recent scientific publications have shown that EMF affects living organisms at levels 
well below most international and national guidelines. Effects include increased cancer risk, 
cellular stress, increase in harmful free radicals, genetic damages, structural and functional 
changes of the reproductive system, learning and memory deficits, neurological disorders, and 
negative impacts on general well-being in humans. Damage goes well beyond the human race, as 
there is growing evidence of harmful effects to both plant and animal life.   

These findings justify our appeal to the United Nations (UN) and, all member States in the world, to 
encourage the World Health Organization (WHO) to exert strong leadership in fostering the 
development of more protective EMF guidelines, encouraging precautionary measures, and 
educating the public about health risks, particularly risk to children and fetal development.  By not 
taking action, the WHO is failing to fulfill its role as the preeminent international public health 
agency.” (www.emfscientist.org) 

Detta ställningstagande är undertecknat av 247 vetenskapsmän verksamma på området. Mona 

Nilsson berättade under intervjun med Simon Magnussson om dessa vetenskapsmäns bedömning 

om och om igen, men Simon Magnusson valde att klippa bort hennes redogörelse och denna i frågan 

väsentliga information vilket ledde till att programmet blev vinklat och brast i den saklighet och 

opartiskhet som ska känneteckna SR:s verksamhet. Utgångspunkter för intervjun med Mona Nilsson 

var att SR påstod att man ville få svar på frågan om Strålskyddsstiftlesens syn på riskerna och det 

vetenskapliga forskningsläget, men SR valde att inte sända svaren på huvudfrågorna, att klippa bort 

dem. Det är alltså inte så att SR inte känner till detta förhållande med att de flesta forskare är av 

annan uppfattning än den som SR och Cilla Benkö framhåller, utan man har medvetet valt att klippa 

bort och inte förmedla denna information. Inspelning av intervjun med Mona Nilsson som inte 

sändes har nu publicerats på You Tube och ni kan ta del av de information som Simon Mangusson 

klippte bort här: https://www.youtube.com/watch?v=l4LuvUatUdk 

På sidan 3 hävdar Cilla Benkö vidare att såväl Strålskyddsstiftelsen som Strålsäkerhetsmyndigheten 

får komma till tals och att kritiska frågor skulle riktats till både Strålskyddsstiftelsen som 

myndigheten. Denna bild stämmer inte. Jag kan inte höra att någon kritisk fråga riktades till 

Strålsäkerhetsmyndigheten som dessutom uppenbart felinformerade om vad forskningen visade och 

vad statistiken över antal nya fall av cancer och sjukdomar som kan kopplas till exponering för 

mikrovågsstrålning från trådlös teknik visar. Strålskyddsstiftelsen såväl som aktiva svenska forskare 

på området cancerrisker med mobilanvändning har redovisat att antalet fall av cancer i huvud- och 

halsområdet såväl som antalet patienter med hjärntumördiagnos har ökat mycket under det senaste 

deceninniet vilket kan vara en effekt av den ökande användningen av mobiltelefoner. Detta var något 

som Mona Nilsson också redovisade i intervjun med Simon Magnusson men som SR också valde att 

bortse från/inte sända.   

https://www.youtube.com/watch?v=l4LuvUatUdk


Cilla Benkö påstår att ”Strålskyddsstiftlesen får möjlighet att tala för sin sak”. Som jag tidigare 

redovisat klippte SR bort alla mina svar på frågorna om hälsorisker och vad den vetenskapliga 

forskningen visar och jag fick endast upprepat ge svar på frågan om varför myndigheter ger en annan 

bild av forskningsläget än Strålskyddsstiftelsen. Det ledde till att programmet endast redovisade en 

ensidig och vinklad/felaktig bild av forskningsläget under 24 minuter av programmets totala 

sändningstid av 26 minuter. Mitt bidrag reducerades till uttalanden om industrins inflytande under 2 

minuter sammanlagt. Till  saken hör att Sveriges Radio klippte bort min redovisning av att WHO 

under flera år finansierats för sitt arbete med frågan direkt av telekomindustrin, vilket är ett 

ytterligare tecken på att SR inte hade för avsikt att hantera frågan objektivt och opartiskt.  Varför ville 

man inte förmedla  denna intressanta information med konkret exempel på hur industrin utövar 

inflytande genom att finansiera WHO:s arbete och utvärderingar om riskbilden? 

Cilla Benkö framhåller även Ulrika Björksténs insats i programmet. Som vi tidigare redogjort för 

gjorde Ulrika Björkstén en gravt felaktig beskrivning av forskningsläget både i nutid och i ett historiskt 

perspektiv. Att det var felaktigt är enkelt att bevisa eftersom den forskning som Björkstén påstod 

skulle saknas under början av 1990-talet bevisligen fanns publicerad och redovisad vilket vi redogör 

för i vår artikel i bilaga 1. 

Cilla Benkös påstående att Ulrika Björksténs insats bidrog till att ämnet blev ”tydligt och allsidigt 

belyst” är gravt felaktigt. En objektiv bedömning av fakta i ämnet leder till slutsatsen att Ulrika 

Björksténs  insats tvärtom ledde till en grovt felaktigt beskrivning av frågan. 

Slutsligen på sidan 4 gör Cilla Benkö det felaktiga påståendet att en majoritet av forskarna på 

området inte anser att det finns några stora risker med att använda en mobiltelefon. Detta är 

bevisligen falskt. Som jag tidigare nämnt är 247 vetenskapsmän verksamma på området av en 

motsatt uppfattning. Cilla Benkö och SR bör för att stödja sitt påstående redovisa vari majoriteten 

består? Var är underlaget till  påståendet om ”majoriteten”? Hur många är ”majoriteten”?  Cilla 

Benkö påstår även att det skulle finnas en ”konsensusuppfattning” om att det inte skulle finnas 

vetenskapliga belägg för hälsorisker. Återigen ett gravt felaktigt påstående som enkelt motbevisas 

genom en kort granskning av forskningsläget  och de 247 vetenskapsmännens ställningstagande 

(www.emfscientist.org)! 

Strålskyddsstiftlesen har i upprepade  artiklar och granskningar av våra myndigheter konstaterat att 

de lutar sig mot en liten grupp experter med intressekonflikter i form av finansiering från industrin 

och medlemsskap i ICNIRP vars rekommendationer är av stor betydelse för industrin.  Denna 

begränsade grupp experter återkommer i de flesta utredningar i Sverige, EU och WHO. Som 

undertecknad förklarade är WHO:s arbete med frågan dessutom under flera år finansierat av 

telekomindustrin. 

Cilla Benkö påstår vidare att SR inte möjligtvis kan ha en annan uppfattning än den som forskningen 

ger stöd för. Sanningen är tvärtom att SR gör påståenden som motbevisas av omfattande forskning 

som bevisligen visar skadliga effekter för människors hälsa och för miljön. (se som exempel våra 

faktablad om WiFi och om mobiltelefonanvändning bilaga 2 och bilaga 3). SR har tvärtom ensidigt 

vinklat programmet och bortsett från den omfattande forskning och de 247 vetenskapsmännens 

bedömningar som Mona Nilsson framförde i den bortklippta delen av intervjun och som hon även 

sände som underlag skriftligen till SR:s redaktion i god tid före programmet. 



Slutsats: Programmet bröt påtagligt mot den saklighet oparitskhet och objektivitet som SR har att 

förhålla sig till. Undertecknad borde även fått möjlighet till att bemöta den kritik som riktades mot 

Strålskyddsstiftlesen i slutet av programmet. Även på denna punkt bröt SR mot sändningsreglerna. 

 

Adelsö den 14 oktober 2019 

 

Mona Nilsson 

Ordförande Strålskyddsstiftelsen 

Gredby 14 

178 92 Adelsö 

Telefon 08-56051213 

 

Bilaga 1: Artikel om programmet Bota mig!, SR P1 

Bilaga 2: Faktablad WiFi och hälsorisker 

Bilaga 3: Faktablad mobiltelefoner och risk för hjärntumör. 

 

 

 


