sverigesadio

Till Granskningsnamnden for radio och tv

Sveriges Radios tilldggsyttrande 6ver ”Bota mig!”, P1, 2019-03-11, program om
elektromagnetisk stralning (dnr 19/00863, 19/00899 och 19/01996)

Anmalaren har inkommit med ett svar pa Sveriges Radios yttrande. Sveriges Radio har
beretts tillfdlle att yttra sig 6ver anmailarens kommentarer.

Programbolaget vill med anledning hirav anféra féljande:

Anmalaren dr kritisk till Sveriges Radios utgédngspunkt att vetenskapliga experter i huvudsak
ar eniga om att det saknas hélsorisker med elektromagnetisk strdlning. Enligt anmalaren &r
majoriteten av forskare som &r verksamma p& omradet eniga om att det finns en forhsjd
risk. Programbolaget vill betona att det av programmet framgick att det férekommer studier
som visat en 6kad risk, men att dessa ar undantag fran den samlade forskningen.

Anmalaren menar att det finns intressekonflikter i samband med forskningen p& omradet,
ndgot som &dven framgick av hennes intervju i programmet. Programbolagets beddémning &r
dock att Stralsdkerhetsmyndigheten och Vérldshilsoorganisationens (WHO) forskningsorgan
fér cancer, International Agency for Research on Cancer (IARC), &r trovardiga killor.

Av en artikel fran Stralskyddsmyndigheten framgar att IARC 2011 genomférde en granskning
av publicerad forskningslitteratur for att bedéma sannolikheten fér att radiovagor skulle
kunna orsaka cancer. Slutsatsen blev att radiovégor klassades som “majligen
cancerframkallande”, vilket &r den svagaste misstankegraden. | artikeln anges vidare ”Sedan
2011 har det publicerats ett antal epidemiologiska studier som noggrant analyserat risken
for hjarntumérer och andra tumérer i huvudet kopplade till mobilanvandning. Sammantaget
tyder inte dessa studier pd ndgon sadan koppling och misstanken har darfor forsvagats
ytterligare. Det finns inte heller std i cancerstatistiken for att det kraftigt 5kade
anvandandet av mobiltelefoner skulle 6ka risken fér hjarntumér.” Se bilaga 1. Det &r dirmed
korrekt att framhalla att mycket tyder p4 att det inte finns nagra betydande hilsorisker med
stralningen fran mobilanvdndning.

105 10 Stockholm

Besok: Oxenstiernsgatan 20

Tel: 08-784 50 00
Fax: 08-784 15 00

Org.nr: 556419-3232
Styrelsens site: Stockholm



Anmilaren ar vidare kritisk till att delar av intervjun med henne klipptes bort och framférallt
hennes “redovisning av att WHO under flera ar finansierats for sitt arbete med fragan direkt
av telekomindustrin”. Enligt Sveriges Radio ar de delar ur intervjun som hors i inslaget det
som bedémdes relevant i férhallande till programmets innehall i Gvrigt. Samma beddmning
gjordes naturligtvis dven i forhallande till de andra intervjuerna i programmet. Under
intervjun med anmalaren fick hon bl.a. svara pa varfér Stralskyddstiftelsens bild av de risker
som finns med stralningen skiljer sig frin myndigheters riskbedémning. Anmalaren fick da
forklara sin bild av de stora teknikféretagens inflytande pa omradet.

| Svrigt hanvisar Sveriges Radio till vad programbolaget anfort i sitt foregaende yttrande och
anser sammanfattningsvis att inslaget dverensstimmer med kravet pé opartiskhet och
saklighet.

£/
Stockholm den /% 2019

y / e J
L :m,za» e SHAeqm

Kerstin Broms Lumpus
Chefsjurist

Det hir ar en elektronisk kopia av dokumentet. Originalhandlingen med namnunderskrift alternativt kopia av den férvaras hos
Sveriges Radios juridiska avdelning.



