
The European Commission recently published a new expert report on the health risks from 

exposure to electomagnetic fields (SCENIHR). The  brain tumour risks from mobile phone use 

are dismissed on the basis of a cohort study that is so biased that other scientists are 

surprised that it even got published in a scientific journal. 

By Mona Nilsson, 2015 

The EU-report SCENIHR a scientific fraud paving the way for 

business as usual. 

On an issue where an increasing number of experts and scientists that are warning of 

growing evidence for serious health risks to the public, the European Commission appointed 

a small group of experts with 12 individuals that nearly all are known to peddle the thesis 

that there are no health risks from mobile phone use, radiation from mobile towers, wireless 

networks. Most of the 12 experts also has documented ties to the power or the 

telecommunications industry.  

Chairman consultant to the telecommunications industry 

The chairman of the SCENIHR working group serves as an example how the EU-commission 

handles an issue where there are huge economic interests in conflict with public health 

interests. It’s chairman Theodoros Samaras is a member of the IEEE which brings together 

representatives of the military, telecommunications and electrical industries and 

recommends standards for human exposure of great economic and strategic importance to 

the industry. In the years 2010-2012 Samaras was consultant to Vodafone Panafone a 

telecom operator in Greece. He is an advisor and a former employee of IT'IS  a Swiss 

organization funded by the major telecom companies. 

Of the other experts responsible for writing the report (working group), most of them also 

have some ties to the industry that would be very much affected by and conclusions about 

health risks. Several of them are also involved in the organization ICNIRP, that like IEEE sets 

limits of great economic and strategic importance to the industry.  

The mobile's brain tumor risks dismissed 

The section on brain tumor risks from mobile phone use in the SCENIHR report can serve as 

an example of how the experts failed to present the available science in an objective and 

accurate manner and thus how the European Commission handles an issue where the 

potentially serious health risks for hundreds of millions of EU citizens stand against the risk 

for the economically powerful telecom industry that brain tumour risks are officially 

admitted. 

 

http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=4148&context=theses


The SCENIHR report claims (p 5):  

“Overall, the epidemiological studies on mobile phone RF EMF exposure do not show an 

increased risk of brain tumours. Furthermore, they do not indicate an increased risk for 

other cancers of the head and neck region. Some studies raised questions regarding an 

increased risk of glioma and acoustic neuroma in heavy users of mobile phones. The 

results of cohort and incidence time trend studies do not support an increased risk for 

glioma while the possibility of an association with acoustic neuroma remains open.” 

In 2011 29 experts invited to the International Research on Cancer IARC mobile radiation 

assessed cancer risks from radiofrequency radiation (RF). During a week all research in this 

area were reviewed. It was concluded that cell phone radiation could possibly cause cancer. 

The main reference was two large, completely independent investigations, that both had 

shown shown that mobile phone users are at increased risk of malignant brain tumour. 

(Interphone and Hardell studies) 

Since then, the evidence of increased brain tumor has rather grown stronger: Two 

independent studies have confirmed the earlier findings that 20-30 minutes of cell phone 

use every day over a period of period of time is sufficient to increase the risk. A few weeks 

before publication of the SCENIHR an other analysis of the available science by four other 

experts (Morgan, Miller, Sasco, Davis) concluded that there are increasing evidence for brain 

tumour risks and the radiation should be classified “probable carcinogen” class 2B. 

A flawed Danish Cohort is main argument for no risk 

It is primarily the much discussed updated Danish cohort published in 2011 in combination 

with brain tumor statistics from the Nordic countries cancer registries that is referred to as 

evidence for the no-brain-tumour-risk claim.  

However the Danish cohort study is probably the most flawed study ever published and the 

brain tumour statistics point in different directions. 

The Danish cohort is so flawed that it is useless for any conclusion about brain tumour risks 

or any other health outcome from mobile phone use. The main reason is a huge 

misclassification of exposure that left the study to compare if a large group of mobile phone 

subscribers were at higher risk of brain tumours than another large group of mobile phone 

subscribers. This was done without considering actual amount of use or exposure. Of course 

the result of such a study will be no increased risks. 

The Danish cohort study, initially funded by mobile operators in Denmark and an American 

consulting firm, IEI, covered more than 358,000 Danes who had signed private mobile 

subscriptions between 1987 and 1995. The study compares if these subscribers had higher 

incidence of brain tumors compared to rest of the population (in Denmark over 5 million) by 

2007. The study has no information on how much each person used the phone or for how 

long the subscription was actually maintained. The only parameter of possible exposure is 

the time that has passed since each individual subscribed the first time. 

http://ec.europa.eu/health/scientific_committees/emerging/docs/scenihr_o_041.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25738972


Are mobile phone subscribers at higher risk than other subscribers? 

200,000 Danes with company subscriptions during the period 1987-1995 were excluded and 

ended up in the comparison group that should be “unexposed”, i e not using mobile phones. 

This is by far the largest user group at that period. As an idea, in the late 1990:s a person 

with company subscription used a mobile phone six times as much as a private subscriber 

according to statistics from the National Post and Telecom Agency in Sweden. If we assume 

that there was the same situation in Denmark, this means that there were considerably 

more exposure in the "unexposed" comparison group already at the start of the study! 

But the exposure in the unexposed comparison group grew even more by each year that 

passed since 1995. All those who began using a mobile phone after 1995 also ended up in 

the comparison group. The “unexposed” comparison group grew to over 100% subscriptions 

by 2007 (more than 1 subscription per inhabitant), the cut-off date of the Danish cohort. 

Practically everybody was exposed in the “unexposed” comparison group. 

Between 1996 and 2000 the use of mobile phones in Denmark exploded. By 2000, the 

number of mobile phone subscriptions grew to 3.54 million. This means that in the 

unexposed comparison group roughly 3 million people were prone to have used a mobile 

phone for 7 to 12 years, quite sufficient, according to case control studies available, to 

increase the risk of brain tumor. If we make the assumption of shorter latency periods for 

intensive users (i e 1-4 years as shown by Interphone, Coureau, Hardell) there were 5.4 

million subscribers in Denmark by the end of 2005, two years before the cut-off date of the 

Danish cohort, equal to the Danish population of 5.4 million inhabitants.1 

The most biased study ever published? 

Criticism of the investigation has been tough. Prof. Dariusz Leszczynski, has asked in an 

article in The Scientist  that the study should be withdrawn from publication. He asks how it 

is possible that the British Medical Journal could even consider publishing such an improper 

study. 

“How is it possible that the British Medical Journal allowed such a poor quality peer review? 

Were the peer reviewers incompetent or did they have conflicts of interest? What was the 

involvement of the BMJ’s editors? Why, once alerted to serious design flaws by readers, have 

BMJ editors not taken any action? 

In my opinion the Danish Cohort study should be retracted because no revision or rewriting 

can rescue it. The study is missing crucial data on exposure to cell phone radiation. 

Furthermore, an investigation should be launched to determine why such a flawed study was 

published. Was it peer reviewer and BMJ editor incompetence alone or was a conflict of 

interest among reviewers involved?” 

                                                           
1
  Telecom statistics – second half of 2007; IT-og Telestyrelsen, Danmark 

http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/34518/title/Opinion--Scientific-Peer-Review-in-Crisis/


“Rules out” risks – Really? 

Despite the obvious faults with the Danish cohort the SCENIHR report group ignores them 

and claim that together with brain tumor statistics from the Nordic countries "exclude" that 

the risk would apply to large parts of the population. 

“The fact that incidence rates of glioma and meningioma do not rise in the age groups of 
highest mobile phone prevalence provides evidence that common use of mobile phones is 
unlikely to be associated with an increased risk of those brain tumours. This is confirmed 
by the Danish cohort study that rules out risks that would affect large segments of the 
population.” 

However the Nordic brain tumor trends point in strikingly different directions which is, 

again, ignored by the authors although it must be known by Dr Joachim Schüz in the 

SCENIHR working group. Dr Schüz is coauthor of both the Danish cohort and the incidence 

article referred to in the SCENIHR report. In Denmark, the number of new cases of brain 

tumours per 100 000 population increased by over 40% between 2003 and 2012. This means 

562 more cases of brain tumors in 2012 compared with 2003. However, the trend has been 

flat or nearly falling in Sweden, while it increased more moderately in Finland and Norway. 

The increase in Denmark is not restricted to the old. 

 

Trend of brain tumour incidence in Sweden and Denmark age 0-69 years. Source: Nordcan 

An objective conclusion is that brain tumour incidence trends must be examined very 

critically with a thorough analyze of the reliability of the register’s before any conclusions 

can be drawn. The Swedish registry on brain tumours have documented problems of under-

reporting. In addition, the number of people who was treated for brain tumor of “unknown 

nature” and dying of a brain tumor of “unknown nature” in Sweden has increased since in 

2008. This increase is not mirrored in the cancer registry, thus probably not reported. 

Another issue is on the ethical level: should decision makers responsible for protection of 

public health really demand that many must die (the crude reality behind the clear trends on 

malignant brain tumours), before taking steps to alert the public to the dangers of a 

widespread and increasingly used technology? My opinion it is an unethical argument raised 

by the SCENIHR experts.  

The manipulation of the Cefalo study 

I must also comment on the false presentation in the SCENIHR report of the study on brain 

tumours and mobile phone use among children aged 7-19 years in four different countries 

(Sweden, Norway, Denmark and Switzerland). This study was also funded by the mobile 

phone industry via the Swiss Research Foundation on Mobile Phone Communications.  

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18767000
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18767000
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/2014/10/increase-brain-tumors/


The study indicated increased risk of brain tumors among children who used a mobile 

phone. Almost all calculated OR:s are elevated (although not statistically significant): 100% in 

Table 2, 90% in Table 3 and 83% of Table 4. There was also a 115% statistically significant 

increased risk of brain tumors in children who had a mobile phone subscription for the 

longest time period. 

But the increased risks are downplayed in the SCENIHR report. The main argument is again 

Swedish brain tumour incidence trends - and this time only the Swedish time trends 

although the study covered 4 countries.  

The manipulation of the cordless phones 

The SCENIHR report further claim that the investigation did not show an increased risk 

associated with childrens use of cordless phones: 

"Use of cordless phones showed  no increased  OR../..  not even in the  group 
of  highest cumulative use" 
 

If the experts in the SCENIHR committee that accepted the working groups presentation of 
this study had made a thorough analysis of the Cefalo study they would perhaps have found 
that  this statement is false or even scientific fraud. The Cefalo researchers, among them 
again Dr Joachim Schuz also in the SCENIHR working group, only  included the  first  three 
 years  of  cordless  phone  use, an important fact only presented in the third footnot under 
table 6 in the published study. The cumulative duration of calls and number of calls is limited 
to the first three years of use! By doing so there is no way that that any conclusion about the 
risks for those children with the highest cumulative use can be made because this 
information is simply not there. It was intentionally excluded. 
.   

Let us take the example of an 18-year-old adolescent who used a cordless phone since the 

age of ten. Only use in the first three years (10-13 years) are included, even though the 

teenager later multiplied the phone time (as most teenagers do). 

According to epidemiologist and oncologist Lennart Hardell, who has consistently found that 

cordless phones use increase the risk of brain tumor, this method leads to an 

underestimation of the obtained risks. Lennart Hardell has shown in one study that 

teenagers increase speaking time with increasing age. 

The preliminary version of the EU report which was submitted in February 2014, even 

claimed that: 

    "Every use of cordless phones did not increase the risk, even in the group with the largest 

cumulative use." 

 



Joachim Schüz told me back in 2011 that they limited the exposure to the first 3 years 

because they wanted to examine the risks associated with the use in “kindergarten” (small 

children). Martin Röösli argued that you cannot examine everything in a single study and 

that they wanted to investigate the long latency periods for wireless telephones and short 

latency times for mobiles. 

Maria Feychting at the Karolinska Institute who also participated in the  Cefalo study from 

Sweden argued in a written reply to the Karolinska that they had to ask that question about 

the first three years of use otherwise they would not get accurate information about 

cordless phone habits during the relevant time period, that is likely several years before the 

tumor was diagnosed. 

Intentionally disregarded evidence of brain tumour risks 

According to one member of the SCENIHR working group, Kjell Hansson Mild, one person 

was in charge of drafting the section on cancer risks. It was Dr Joachim Schüz also author of 

the Danish cohort study and the Cefalo study. 

Mild is co-author of several of Lennart Hardell’s many studies that consistently shows 

elevated risks for malignant brain tumors from both mobile phone and wireless phone use. 

In a letter to John Ryan, Director at the European Commission he wrote: 

Joachim Schüz who did the evaluation of the epidemiological studies on mobile  
phone use and brain tumour risk intentionally disregarded key epidemiological studies that 
provide evidence of risk for glioma and acoustic neuroma from mobile  
and cordless phone use. He  was not interested in taking relevant studies 
into the text. He clearly stated that the epidemiological part was solely his responsibility to 
write and furthermore he himself was to decide what to include.  
 
Dr Schüz is also coauthor of the articles on incidence of brain tumors in the combined Nordic 

countries and he has particularly good insight into the Danish brain tumour statistics from 

his former position at the Danish Cancer Society.  

In 2009 he presented the Danish brain tumour (glioma) incidence trend at a conference in 

Umeå. The trend ended in 2003. Thereafter incidence trends for brain tumours increased in 

Denmark. In the presentation in Umeå Dr Schüz also presents, on page 2, how cohort studies 

should be done: comparing diseases in one group of exposed with another group of 

unexposed. This is a simple rule that was completely mixed up in the Danish cohort.  

He compared exposed with exposed. 

Study confirms that cell phone radiation promotes cancer 

On the very same day that the SCENIHR report was made public a new study was also 

published reporting that long-term exposure to 3G radiation 50 times below existing limits 

http://www.stralskyddsstiftelsen.se/wp-content/uploads/2015/03/Annexe-4-Kjell-Hansson-Mild-comments.pdf


set by ICNIRP increased incidence of tumors in the liver, lungs and lymph nodes in mice. The 

study by Lerchl et al. funded by the German Radiation Protection Authority confirmed 

previous research. The German researchers concluded: 

“ Since many of the tumor-promoting effects in our study were seen at low to moderate 

exposure levels (0.04 and 0.4 W/kg SAR), thus well below exposure limits for the users of 

mobile phones, further studies are warranted to investigate the underlying mechanisms. Our 

findings may help to understand the repeatedly reported increased incidences of brain 

tumors in heavy users of mobile phones.” 

False report paves the way for business as usual 

The report forms the basis for the European Commission’s decision if there are reasons to 

regulate the wireless products and technology or not.  It is a clear success for the industry as 

it gives the green light for further and continued expansion without any restrictions, 

regulations or necessary information about health risks to the public.  

The loser is public health, in other words virtually the entire EU population of 700 million 

inidviduals.  

It is not only on the radiation issue that the EU-Commission fails to put people's health 

ahead of powerful industrial interests. Corporate Europe Observatory, which examines the 

industry's influence over EU policy, published in September 2014, a report which concluded 

that the EU expert reports are often dominated by experts with ties to the industry 

concerned. It further noted that the EU rarely forms balanced expert groups and that 

diverging opinions often have problems to make themselves heard. 

 

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006291X15003988

